Afvallen met Hardlopen: 5 Tips

afvallen met hardlopen tips

Om snel te kunnen afvallen moet je niet alleen maar hardlopen of een andere sport beoefenen. In principe kan je zeker afvallen als je gaat sporten of hardlopen, maar het nadeel is als je je alleen richt op bewegen dat je nooit een strak lichaam zal krijgen. Je moet je daarom ook richten op voeding.

De juiste voeding, veel maaltijden per dag en goed drinken zijn al enkele tips om goed te kunnen afvallen. Snel afvallen met hardlopen is ook zeer goed mogelijk! Graag geven we je hieronder nog 5 belangrijke tips om goed en gezond te kunnen vallen als je gaat hardlopen.


Tip 1: Hardloopkleding

Tip 1 is misschien een tip die vanzelfsprekend is? Nee, eigenlijk niet, gezien het aantal mensen dat ik altijd zie hardlopen in verkeerder hardloopkleding zoals kleding die geen regen tegen kunnen houden als er in de winter wordt hardgelopen of kleding die niet geschikt is voor het afvoeren van vocht. Belangrijke is aandacht te schenken aan de juiste hardloopkleding, in totaal hoef je voor een heel winter en zomer hardloopoutfit inclusief schoenen niet meer kwijt te zijn dan 200 euro en dan heb je de juiste hardloopkleding. Lees meer over goede hardloopschoenen kopen of het aanschaffen van andere hardloopkleding.

Tip 2: Sportvoeding

Als je een strak hardloopschema volgt is goede sportvoeding gebruiken een van de meest bruikbare tips die we je kunnen meegeven. De optimale hoeveelheid van sommige voedingsstoffen kan je gewoon niet volledig tot je nemen, eiwitten zijn hier een goed voorbeeld van. Als je veel sport dan wil je niet een volgende training last hebben van spierpijn, daar kan sportvoeding je goed mee helpen, daarnaast kan je beter presteren als je sportvoeding gebruikt en kan je ook voeding gebruiken met veel nuttige bouwstoffen voor het lichaam die als maaltijdvervanger kunnen gelden.

Tip 3: Hardloopschema volgen

Het volgen van een hardloopschema geeft structuur aan je dagelijkse of wekelijkse training. Zeker als je veel gaat hardlopen maar ook als je gaat beginnen met hardlopen is een hardloopschema volgen van groot belang. Belangrijk is om het juiste hardloopschema te volgen, eentje die je uitdaagt maar niet over de rand duwt van het haalbare. Zo zijn er hardloopschema’s voor beginners maar ook voor afvallers en Hardloopschema voetballers.

Tip 4: Blessures voorkomen

Blessures voorkomen is belangrijk bij het hardlopen, dit kan je doen door goede hardloopkleding te gebruiken, de juiste sportvoeding te nemen en een goed hardloopschema te volgen. Maar een belangrijke tip bij het voorkomen van blessures is het doen van een warming-up en cooling-down. Voor beide geldt dat ze blessures voorkomen, de warming-up is helemaal belangrijk als je blessures wilt voorkomen en de cooling-down is weer belangrijker voor het bevorder van het herstel na een training.

Tip 5: Drinken

Goed drinken tijdens, voor en na het hardlopen is allemaal van groot belang en heeft ook een groot effect op je prestaties. Als je te weinig hebt gedronken zal je sneller uitgeput raken, eerder kramp krijgen en minder snel herstellen, je hele prestatie en herstelvermogen wordt dus beïnvloed door goed te drinken.

Wil je graag meer lezen over goed drinken of nog veel meer hardlooptips lezen, kijk dan eens op: Afvallen en hardlopen. Breng deze tips in de praktijk en de resultaten zullen snel duidelijk worden!