Chia Zaden: 10 Voordelen Van Deze Superfood

Chia zaden (chia seeds) worden al duizenden jaren gebruikt voor een gezond lichaam, meer energie en helpt het ouderdomsproces tegen te gaan. Bijna was deze superfood van de natuur vergeten en verloren gegaan.

Gelukkig worden de chia zaden nu steeds populairder en dat is maar goed ook met de westerse levensstijl van dit moment.

We leven in een wereld waarin 90% van wat we eten (en drinken) bespoten is, chemische toevoegingen heeft en/of voor een groot deel uit suiker bestaat. Daarnaast eten we veel vlees dat bovendien van dieren afkomt die onder de meest ongezonde omstandigheden zijn gefokt en gemanipuleerd om zo winstgevend mogelijk te zijn zonder oog voor mens of dier. Ook koken, bakken en braden we veel te veel van ons eten, waardoor de goede stoffen die erin zitten grotendeels verloren gaan. Op deze manier kan ons lijf niet de ingrediënten tot zich krijgen wat het nodig heeft zoals: gezonde vetten (omega-3), vezels, proteïnen, vitaminen en mineralen. Deze voedingsstoffen komen voor in groente, fruit, noten en zaden. Dit zouden dan ook de hoofdbestanddelen moeten zijn voor iedere maaltijd! Chia zaden zijn een voorbeeld van een voedingsmiddel dat alles in zich heeft wat je lijf nodig heeft.

10 voordelen van Chia Zaden

Om je te overtuigen dat chia zaden geen hype zijn maar een feit, beschrijven we hier de 10 voordelen van chia zaden.

1. Je krijgt meer energie
Proteinen zijn essentieel om de cellen in je lijf fit en gezond te houden. Dit maakt chia zaden super geschikt voor sporters die hun prestaties willen verbeteren of in conditie willen blijven. Chia zaden bevatten ook een hoop mineralen, onder andere: 6x meer calcium dan melk (tegen botontkalking), 15x meer magnesium broccoli (anti-stress) en 3x meer ijzer dan spinazie (zorgt voor energie). De vitamine B in chia is ook belangrijk voor een actief mens, dit om mede te zorgen voor een goede vertering van koolhydraten en aminozuren. De vitamine E in chia is van belang voor een gezond hart en voor preventie voor diverse aandoeningen.

2. Dagelijkse hoeveelheid natuurlijke omega 3
Als je op zoek bent naar een plantaardige bron van omega 3 of gewoon een natuurlijke bron van omega 3 dan zijn chia zaden de beste keus. Ieder zaadje bestaat voor 20% uit omega 3! Dat is gram voor gram meer dan lijnzaad of zalm en maakt chia zaden tot de rijkste bron van omega 3 in de natuur!

3. Super bron voor vezels
Naast het feit dat chia zaden goed opneembaar zijn, zijn de vezels het antwoord op problemen met de stoelgang. Chia zaden bevatten meer vezels dan bijvoorbeeld lijnzaad. Echter wanneer je ze weekt in water ontstaat er een gel. Deze gel werkt helend voor gevoelige of beschadigde darmen of mensen met spijsverteringsproblemen. De vezels zorgen ervoor dat je darmen en je spijsvertering blijven lopen als een zonnetje en helpen afval door je darmen heen naar buiten te werken.

4. Houd je bloedsuikerspiegel in balans
Telkens wanneer je iets zoets eet schiet je bloedsuikerspiegel omhoog. Het probleem ontstaat wanneer deze ‘sugar rush’ weer is uitgewerkt en je daardoor meteen weer iets zoets wil eten. Chia zaden houden je bloedsuikerspiegel in balans en geven je de hele dag door energie.

5. Houd je eetneigingen onder controle
Wil je afvallen? Zorg dan dat je voldoende chia zaden gebruikt! De vezels zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel laag blijft en de mineralen in chia zaden zorgen ervoor dat je lichaam wel de voedingsstoffen binnenkrijgt die het nodig heeft!

6. Ga ouderdom tegen van binnenuit
Een ander voordeel van chia zaden is dat ze boordevol zitten met anti-oxidanten. Nog meer dan bijvoorbeeld blauwe bessen. Dit zorgt ervoor dat ze super lang bewaard kunnen worden. Daarnaast neutraliseren ze zogenaamde vrije radicalen en dat is belangrijk, want zo ga je veroudering van je huid en organen tegen!

7. Perfect om in brood of muffins te stoppen
Chia zaden zijn super geschikt om mee te koken. De meeste recepten adviseren om ze te gebruiken als alternatief voor boter door ze eerst te weken. Je kan ze natuurlijk ook rauw door het beslag of deeg mengen, zodat het een beetje knapperig wordt. Zo heb je niet alleen heerlijke bakproducten, maar ook nog eens met alle voordelen van chia zaden!

8. Chia zaden veranderen de geur of smaak van je eten niet
Veel zaden hebben een sterke smaak wat het soms moeilijk maakt ze dagelijks in recepten te verwerken. Het voordeel van chia zaden is dat je ze overal in kan verwerken omdat ze geen eigen smaak of geur toevoegen aan gerechten.

9. Bespaar geld met chia zaden
Chia zaden zijn op zoveel manieren goed voor je en kunnen elke dag gebruikt worden. Chia zaden kunnen jaren bewaard worden en je hebt geen potjes, pakjes, flesjes of pillen meer nodig. Gewoon een pakje chia zaden in de kast en een lepel geven je iedere dag een boost voedingsstoffen. Je kan het ook door je favoriete gerecht mengen: een drankje, smoothie, muesli, ontbijt, salade of wat dan ook.  Hiermee geef je je lijf de middelen om ouderdom tegen te gaan, de hele dag energie te hebben en gewoon lekker gezond te blijven!

10. Compleet natuurlijk
Chia zaden zijn veilig om iedere dag te eten, zitten bomvol essentiële voedingsstoffen en zijn 100% vrij van chemicaliën of toevoegingen. Of je wilt afvallen, sport prestaties wilt verbeteren of nóg gezonder wilt worden: chia zaden zijn het beste dat je je lijf kunt geven!

Hoe Chia zaden eten?

Chia zaden kan je het beste eten, door deze toe te voegen aan water of sap. Even roeren en laat dit vervolgens 5 tot 10 minuten staan, zodat de Chia zaden zachter worden.

Chia zaden zijn heel lekker in combinatie met groene smoothies. Zo krijg je nog meer gezonde voedingstoffen binnen met één drankje!

Door groene smoothies toe te voegen aan je dieet, ondergaat je lichaam als het ware een detoxkuur en zal je binnen 2 weken merken dat je fitter en gezonder bent geworden.

Smoothie Receptenbijbel
In het eBoek Smoothie Receptenbijbel, vind je heerlijke groene smoothie recepten om je op weg te helpen. Daarbij staan er ook alternatieve smoothie recepten in, die geschikt zijn voor mensen met een lactose-intolerantie.

Kortom, of je nou wilt detoxen, afvallen of gewoon gezonder wil leven, dit boek bevat het complete verhaal over groene smoothies!

Kijk hier voor meer informatie:

Smoothie Receptenbijbel