Hoeveel en hoe vaak zou je water moeten drinken?

Ons lichaam bestaat voor zo’n 70 procent uit water. Water is dus ontzettend belangrijk voor een goede gezondheid. Daar hoort uiteraard voldoende water drinken bij. Dorst is één van de duidelijkste signalen dat je lichaam vocht nodig heeft. Maar ook met deze zes verschijnselen vertelt je lichaam dat het een tekort heeft aan water.

1.      Droge mond

Een droge mond wijst op een watertekort. Je lichaam heeft niet voldoende water om speeksel aan te maken, waardoor je mond en lippen droog aanvoelen. Drink daarom als je dorst hebt en stel het niet uit. Daarnaast gebruik je het beste een lippenbalsem om droge en gebarsten lippen te voorkomen.

2.      Veranderingen in je plaspatroon

Gezonde mensen gaan gemiddeld zo’n zes of zeven keer per dag naar de wc. Ga je twee of drie keer nar de wc om te plassen, dan kan dat een teken zijn van watertekort. Let er in dat geval eens op dat je iets drinkt als je dorst hebt. Raadpleeg indien mogelijk ook een arts. Er kan namelijk een probleem zijn met je nieren.

3.      Moeheid

Neem jij koffie of een energiedrink als je je moe voelt? Dit zou je gevoel van uitputting wel eens kunnen verergeren. Moeheid kan ook het gevolg zijn van uitdroging. Om dit te voorkomen, drink je het beste als je dorst hebt.

4.      Hoofdpijn

Heb jij regelmatig last van hoofdpijn, die erger wordt als je beweegt? Hoofdpijn die verergert als je in beweging komt, is een duidelijk teken van een watertekort. Heb je het idee dat je hoofdpijn wordt veroorzaakt door te weinig vocht in je lijf? Drink dan het liefst mineraalwater. Dan vul je meteen de mineralen aan die je nodig hebt om gezond te blijven.

5.      Veranderingen in de kleur van je urine

Als je te weinig water drinkt, hebben je nieren moeite om afvalstoffen uit je lichaam te verwijderen. Dit geeft veranderingen in de kleur van je urine. Heb je hier last van? Drink dan geleidelijk aan meer water als je dorst hebt om dit probleem op te lossen. Dus liever niet ineens een hele plons. Is je urine donker of troebel? Ga dan naar de dokter om chronische uitdroging of een nierziekte uit te sluiten.

6.      Verstopping

Water is belangrijk om je organen te hydrateren en verstopping te voorkomen. Heeft je lichaam hiervoor te weinig vocht beschikbaar, dan hebben je stofwisselingsorganen moeite om afvalstoffen te verwijderen. Deze blijven in je darmen zitten, waardoor je last kunt krijgen van een opgezette buik en buikkramp. Dat is niet alleen pijnlijk, maar ook niet goed voor je gewicht. Zeker niet als je snel wilt afvallen. Kijk dus eens of je met je huidige eetpatroon voldoende vocht binnenkrijgt of dat je juist veel vochtarm voedsel eet, zoals koekjes, pasta en brood. Is dit laatste het geval, ga dan meer groenten en fruit eten. Deze bevatten veel water, waardoor de vochtbalans in je lichaam weer in evenwicht komt.

Hoeveel water zou je per dag moeten drinken?

Volgens de overheid en gezondheidsinstanties zou je acht glazen oftewel 1,5 tot 2 liter water per dag moeten drinken. Toch is deze hoeveelheid niet onderbouwd. Om je lichaam van voldoende vocht te voorzien, kun je het beste luisteren naar je dorstgevoel en letten op de bovenstaande zes signalen en dan water drinken tot je genoeg hebt. Het gaat er dus niet om een vaste hoeveelheid water per dag te drinken, maar water drinken naar behoefte.

De ene dag drink je misschien een liter water en de andere dag drie liter of zelfs meer. Dat is afhankelijk van hoeveel je beweegt en hoe je lichaam reageert op warmte. Ook als je door ziekte veel water bent verloren, drink je uiteraard meer. Hoe warm het is, blijkt niet zoveel uit te maken. Ons lichaam is namelijk prima bestand tegen hitte en kan urenlang zonder water.

Hoe vaak water drinken?

De hele dag door water drinken is voor gezonde mensen niet nodig. Dat geldt ook voor water drinken voorafgaand van bewegen. Ons lichaam raakt er alleen door in de stress, want dat is van oudsher gewend om te bewegen voordat we water drinken. Vroeger moesten we immers eerst een waterbron zoeken voordat we konden drinken. Nu is dat vaak omgekeerd. We tappen eerst water uit de kraan die binnen ons handbereik ligt en daarna gaan we pas bewegen. Ons lijf raakt daarvan in de war. Bovendien drinken we vaak meer water dan ons lichaam werkelijk nodig heeft, waardoor onze maag overbelast raakt.

Ons lichaam is erop gebouwd om zich voorafgaand aan het water drinken voor te bereiden. Hebben we dorst, dan richt onze maag zich op de toevoer van nieuw vocht om dat goed te kunnen verwerken. Ook ons immuunsysteem staat op scherp, want water kan namelijk ziekteverwekkers bevatten. Dat zorgt ook voor energie naar onze hersenen. Zo is ons lichaam helemaal klaar voor het ontvangen van water. Deze processen vinden allemaal niet plaats als we drinken zonder werkelijk dorst te hebben.

Het is zelfs zo dat het deel van onze hersenen dat de regulatie van vocht in ons lichaam regelt, verstoord kan raken als we te vaak water drinken. Daardoor kan het zijn dat we hoofdpijn krijgen als we een uur geen water hebben gedronken. Onderzoek dus eens of je hoofdlijn wordt veroorzaakt door een vochttekort of juist doordat je te vaak water drinkt. Drink je de hele dag door water, ga dan eerst vooral luisteren naar je dorstgevoel. Door eens acht of tien uur niets te drinken, leer je je eigen dorst kennen.

Ik hoop dat dit artikel je helpt om de tekenen van een watertekort beter te herkennen en weer een natuurlijk dorstgevoel te krijgen. Wat zijn jouw ervaringen? Deel ze hieronder bij de reacties!