Het Nut Van Eiwitten

eiwitten

Je hebt vast wel eens gehoord dat het belangrijk is om voldoende eiwitten te eten. Dit geldt voor wanneer je wilt afvallen, maar ook als je een gespierder lichaam wilt hebben, eiwitten zijn hierbij de sleutel tot succes.

Maar waarom is het dan zo belangrijk dat je voldoende eiwitten binnen krijgt? In dit artikel ga ik je dat uitleggen.

je lichaam gebruikt eiwitten als bouwstof.

Je lichaam is voor een groot deel opgebouwd uit eiwitten (met name de spieren). Daarom is het erg belangrijk dat je iedere dag voldoende eiwitten binnen krijgt om je lichaam te voorzien van deze bouwstof, zodat het aangetaste delen kan herstellen.

Daarnaast is het eten van eiwitten erg belangrijk als je een positieve verandering wilt aanbrengen, zoals bijvoorbeeld grotere en sterkere spieren. Dat doe je natuurlijk in combinatie met krachttraining. Maar aan alleen trainen heb je niets als je geen bouwstoffen (eiwitten) binnen krijgt.

Eiwitten zijn ook een goede brandstof.

Laten we voorop stellen dat eiwitten in eerste instantie bedoeld zijn als bouwstof. Echter is het wel zo dat eiwitten ook een prima brandstof zijn, want één gram eiwit levert je 4kcal op.

Het grote voordeel wat het gebruik van eiwitten als brandstof met zich mee brengt, ten opzichte van koolhydraten, is dat eiwitten een veel duurzamere brandstof is. Dat betekent dus dat het je lichaam veel meer energie zal kosten om eiwitten te verbranden, dan koolhydraten.

Welke hoeveelheid eiwitten moet je per dag binnen krijgen?

Dat je iedere dag voldoende eiwitten moet binnen krijgen dat weet je nu. Maar ja, hoeveel is “voldoende” dan?

Afhankelijk van je (sport)activiteiten is het verstandig om zo’n 0,8 gram tot maximaal 1,5 gram te nuttigen per kilogram lichaamsgewicht. Dus stel dat je een gewicht hebt van 75kg, dan zou je dus tussen de 60 en 90 gram eiwitten per dag moeten zitten.

Je zal dus dichter bij de 0,8 gram zitten als je een minder actief leven hebt, en werk wat lichamelijk minder zwaar is. Maar heb je lichamelijk zwaar werk, en sport je ook nog eens 4 keer heel fanatiek in de week, dan zal je dichter in de buurt moeten zitten van die 1,5 gram per kg lichaamsgewicht per dag.

Overige functies en eigenschappen van eiwitten.

  • Eiwitten geven langer een verzadigd gevoel.
  • Antilichamen bestaan uit eiwitten, en deze hebben als functie ons te beschermen tegen bacteriën en virussen.
  • Hemoglobine bestaat uit eiwit, en dit zorgt ervoor dat het zuurstof door ons lichaam getransporteerd kan worden.
  • Hormonen bestaan uit eiwitten en aminozuren, en deze hebben een regelfunctie binnen ons lichaam
Ik ben Irene, en ik deel graag mijn kennis over afvallen en gezonde voeding met je. Voor meer info kun je me volgen via http://www.afvallen.biz .