,

Powernap Zeer Effectief Tegen Slaapgebrek + 3 Fatale Fouten

Powernap op bureau

Heb jij ook wel eens een middagdip? Voelen je ogen dan zwaar en zou je het liefst even willen slapen? Hier heeft iedereen wel eens last van en vooral na één of meerdere nachten met weinig slaap. Wellicht ben je je nu gaan afvragen hoe dat komt en ben je benieuwd of hier een oplossing voor is? Ja, die is er zeker! Het beste middel hiertegen is namelijk een powernap, middag dutje, schoonheidsslaapje, siësta of hoe je het ook wilt noemen. In dit artikel zal ik uitgebreid vertellen waarom dat zo is!

Slaapgebrek

Slapen doet iedereen anders. De ene houd ervan om vroeg naar bed te gaan, de ander blijft het liefst de hele nacht op. Sommige vallen al heel snel in slaap, terwijl andere eerst nog uren liggen te piekeren en niet tot rust kunnen komen. Wat we weln gemeen hebben, is dat we vooral te weinig slapen. Drukke baan, een gevuld sociaal leven, kleine kinderen en het liefst alles gecombineerd. Hierdoor slapen we gemiddeld maar zo’n 6 uur per dag en dan heb je nog geluk.

Waarom krijg je een middagdip?

Twee keer per dag krijgen de meeste mensen sterk de neiging om te willen slapen. ’s Nachts vindt de grootste slaapaanval plaats van 11 uur ’s avonds tot 3 uur ’s nachts. Overdag komt de aanval vaak tussen 2 en 4 uur. Met de powernap ben je de aanval voor en schakel je het dipmoment uit.

Powernap: de oplossing

In plaats van de dipjes overdag te lijf te gaan met sloten koffie en om 4 uur Cup a Soup is de powernap het beste middel. Het enige wat je daarbij eigenlijk doet is een dutje van 20 a 30 min en je voelt je daarna veel energieker. Sommige mensen in de Verenigde Staten zweren bij een powernap tussen de middag. Er bestaan zelfs speciale powernapkussens, zodat men het hoofd op het bureau kan liggen om zo even tot rust te komen. Iedereen kan er na deze ‘krachtslaap’ weer fris tegen aan en je bent er de rest van de dag weer helemaal bij.

Voordelen van een powernap

– Energieker
– Verlicht stress
– Alertheid verbeterd
– Concentratie verbeterd
– Creativiteit neemt toe
– Productiviteit stijgt
– Leervermogen verbeterd
– Goed voor je hart

Hoe doe je een powernap?

Een powernap kan je overal doen waar jij denkt dat je kan slapen. Voor de meeste is dat in bed of op de bank, maar het kan ook heel goed op je bureau zoals ze doen in Amerika. Een powernap moet niet langer duren dan een half uur. Meestal is 20 min al voldoende. Dit kan je doen door een wekker te zetten. Je kan dit ook doen door een sleutelbos in je hand te houden boven de grond. Wanneer de sleutelbos valt zul je wakker worden en dat is precies het juiste moment.

3 veel gemaakte fouten bij een powernap

  1. Sommige mensen denken dat een half uur toch echt te kort is en maken hier dan een uur slaap van. Dit is iets wat je beter niet kunt doen. Dat komt omdat je na een half uur in een diepe slaap komt. Deze diepe slaap eindigt pas na 90 a 120 min. Sta je dus eerder op dan voel je je waarschijnlijk chagrijnig en nog vermoeider.
  2. Stel dat het je niet lukt om te slapen binnen dat half uur dat je ligt, blijf dan niet liggen, maar sta weer op. Je zult merken dat het wel degelijk heeft geholpen, ook al heb je naar je gevoel geen oog dicht gedaan.
  3. Doe geen powernap later dan 4 uur ’s middags. Als je dat wel doet dan kan het zijn dat je ’s avonds niet meer goed kan slapen, waardoor je weer meer slaaptekort krijgt.

Snap je nu waarom mensen in de zuidelijke landen een siësta hebben? Juist, het ligt niet alleen aan de warmte zoals men vaak zeg, het is gewoon gezond! Het middagdutje (of de siësta) hoort eigenlijk gewoon bij elk mens. Helaas is in de strijd tegen de economische crisis ook de siësta in een land als Spanje niet meer heilig.

In Nederland is het middagdutje al veel langer niet meer normaal. Gelukkig gaan mensen tegenwoordig weer steeds bewuster leven en krijgt daardoor de powernap misschien wel een 2e kans!