Waarom Snel Afvallen Niet Werkt + 9 Effectieve Tips

De meeste mensen willen graag snel afvallen. Het liefst zoveel mogelijk kilo’s in een zo kort mogelijke periode. Dat is vaak niet haalbaar. Maar waarom eigenlijk niet? Waarom is het veel beter om langzaam af te vallen? En hoe moet het dan wel?

Snel afvallen is onmogelijk?

Veel mensen vertellen soms dat ze in een paar maanden tijd behoorlijk veel kilo’s zijn kwijtgeraakt. Het lijkt dan alsof een snelle manier van afvallen werkt. Diëten zoals Sonja Bakker, het Atkinsdieet, een proteïnedieet en andere bekende diëten, lijken dé methode te zijn om op een snelle manier veel af te vallen. Telkens weer wordt er iets nieuws ontdekt, maar mensen komen na het dieet vaak tot de conclusie dat de vele kilo’s die je kwijtraakt, vaak weer dubbel zo hard terugkomen. Vaak weeg je na een paar weken/maanden nadat je een dieet hebt afgerond, méér dan dat je ervoor deed. Hoe kan dit nou eigenlijk?

Waarom kun je niet snel afvallen?

Snel afvallen is moeilijk, omdat de meeste diëten die dit beloven echte crash diëten zijn. Dit houdt in dat je weinig calorieën binnenkrijgt. Sonja Bakker heeft in haar programma bijvoorbeeld dagen waarop je niet meer dan 800 calorieën op een dag eet. Een mens heeft gemiddeld 1500 calorieën per dag nodig (kan afwijken, afhankelijk van je geslacht, gewicht en hoe actief je leven is). Als je ruim de helft calorieën minder per dag eet, val je inderdaad af. Het nadeel is echter dat wanneer je meer gaat eten, je lichaam denkt: ‘ho, ik moet alles opslaan, want met een beetje pech krijg ik straks weer zo weinig voedsel binnen.’ Je gaat dan dus meer reserve (vet) opslaan en dit zorgt ervoor dat je vaak na een dieet veel zwaarder wordt dan ervoor.

Een andere reden waarom snel afvallen doorgaans mislukt, is omdat mensen dingen te snel willen. De eerste dagen zijn ze heel actief, eten gezond en sporten dagelijks. Maar op het moment dat het afvallen niet het gewenste resultaat geeft, stopt men ermee. Sowieso als je te weinig eet, zul je op den duur waarschijnlijk een vreetbui krijgen. En als je extreem veel sport, terwijl je dat eerder nooit deed, is de kans ook groot dat je veel sneller zult opgeven, omdat je dit niet volhoud.

De weegschaal kan ook voor erg veel problemen zorgen als je probeert af te vallen. Vooral als je je vaak weegt, zul je merken dat je gewicht constant schommelt gedurende een dag. In de ochtend weeg je vaak minder dan in de avond. Ook wanneer je als vrouw menstrueert, kan je zo 1 a 2 kilo meer wegen dan de rest van de maand. Dit werkt demotiverend. Ook bouw je doorgaans spieren op als je gaat sporten, waardoor je automatisch meer weegt. Het beste is om je eens in de zoveel tijd te wegen. Kies hiervoor een vast tijdstip en een vaste dag. Wat wel motiverend kan zijn is om de omvang van je buik te meten. Soms raak je geen kilo’s kwijt, maar wél centimeters en daar gaat het toch om bij de meeste mensen.

Hoe moet je dan wel afvallen?

  • Drink veel water. 2,5 tot 3 liter per dag.
  • Probeer koolhydraat arm te eten. Wanneer je minder koolhydraten binnen krijgt, helpt dit om meerdere kilo’s te verbranden en om sneller af te vallen.
  • Drink meerdere kopjes groene thee per dag.  De talloze goede eigenschappen van groene thee zijn wetenschappelijk aangetoond. Groene thee helpt je afvallen doordat je meer energie verbrandt en tegelijkertijd afvalstoffen in je lichaam vermindert.
  • Eet veel groente en fruit
  • Vermijdt gefrituurd voedsel, producten met veel suiker, maar ook light producten.
  • Zorg ervoor dat je 6 momenten hebt op over de gehele dag waarop je eet. Dat verminderd het honger gevoel en houd de stofwisseling bijna de gehele dag bezig.
  • Beweeg minstens 30 minuten per dag. Zodat je stofwisseling sneller gaat werken.
  • Neem voldoende rust, want dat is belangrijk om af te vallen. Als je te weinig rust neemt, dat heb je de kans dat je hongeriger wordt in de avond uren.
  • Je lichaam raakt na enkele weken gewend aan deze manier van eten en bewegen, waardoor je op een gegeven moment minder gaat afvallen. Verander daarom je voedingspatroon zo vaak als dat kan (eet iedere dag iets anders en verschillends) en ga steeds intensiever sporten. Je lichaam moet steeds weer verrast worden zodat je stofwisseling versnelt en je lichaam zich telkens moet aanpassen.