5 Soorten Voeding Waar Je Meer Honger Van Krijgt

voeding meer honger

Eten hoort je te verzadigen, zodat je daarna geen honger meer hebt en je de dag energiek doorkomt. Er zijn echter ook veel soorten voeding waar je juist meer honger van krijgt.

In dit artikel heb ik 5 soorten voor je op een rijtje gezet die je het beste kunt vermijden.

1: Wit brood

Wit brood bevat weinig gezonde voedingsstoffen en zorgt voor pieken in je bloedsuikerspiegel, waardoor je sneller aankomt.

Tijdens een recent Spaans onderzoek werden de eetgewoontes en het gewicht van 9000 mensen onderzocht. Hieruit bleek dat mensen die twee of meer porties wit brood per dag aten, 40% meer kans hadden om overgewicht te krijgen, in vergelijking met degenen die minder wit brood aten.

2: Zoete ontbijtrepen

Ontbijtrepen lijken op het eerste gezicht gezond te zijn. Zeker als er ook nog eens gezondheidsclaims zoals “bron van vezels” op de verpakking staan, lijkt een ontbijtreep een goede keuze. De waarheid is echter dat deze repen vaak vol met geraffineerde suikers zitten. Hierdoor krijg je pieken in je bloedsuikerspiegel en krijg je al snel weer trek.

Bovendien hebben de gezonde ingrediënten in deze repen hun voedingswaarde vaak grotendeels verloren tijdens het productieproces.

3: Light drankjes

Light drankjes zouden je moeten helpen bij het afvallen. In de praktijk werken ze echter tegenovergesteld. Bij light drank wordt suiker namelijk vervangen door kunstmatige zoetstoffen, zodat het drankje minder calorieën bevat.

Volgens Sharon Fowler, obesitas onderzoekster bij het UT Health Science Center in San Diego, zorgen deze kunstmatige zoetstoffen ervoor dat je meer eetlust krijgt. Het effect van kunstmatige zoetstoffen op je eetlust is zelfs groter dan het effect van suiker.

4: Fruitsap

Sap uit pak zit vol met suiker en is daarom ongezond. Als je dit sap drinkt, krijg je al snel te veel suiker binnen en bovendien krijg je er meer honger door. Verse fruitsappen zijn een stuk gezonder, maar kunnen er toch voor zorgen dat je meer honger krijgt. Dit komt doordat ze veel fruitsuikers bevatten en weinig vezels. De vezels zitten namelijk vooral in de pulp en de schil van het fruit.

Smoothies zijn een betere optie. Je kan je smoothie extra vullend maken door eiwitten en vetten toe te voegen. Hiervoor kan je bijvoorbeeld Griekse yoghurt, noten, zaden, kokosolie of avocado gebruiken.

5: Smaakversterkers

Smaakversterkers zijn ongezond om meerdere redenen. Een van deze redenen is dat je er meer eetlust van krijgt doordat ze de werking van leptine afzwakken. Leptine is een hormoon dat je lichaam vertelt dat je verzadigd bent. Smaakversterkers worden aan allerlei producten toegevoegd. Je vindt ze bijvoorbeeld in vleeswaren, snacks, chips, kant-en-klaar maaltijden, bouillonblokjes en maaltijdmixen.

Uit een onderzoek dat in 2008 gepubliceerd werd in het onderzoekstijdschrift Obesity,

bleek dat mensen die veel smaakversterker binnenkrijgen drie keer zoveel kans hebben om overgewicht te krijgen, in vergelijking met mensen die geen smaakversterkers binnenkrijgen.

Een smaakversterker kan onder andere met de volgende namen op de ingrediënten lijst staan:

  • E621
  • MSG
  • Ve-Tsin
  • Gistextract
  • Gerstmoutextract
  • Glutamaat
  • Natriumglutamaat
  • Glutamaatzuur
  • Mononatriumglutamaat
  • Monokaliumglutamaat

Door de voeding uit dit artikel te vermijden, wordt het behalen en behouden van een gezond gewicht een stuk makkelijker. Eet in plaats hiervan voedsel dat rijk is aan eiwitten, vetten en vezels uit de juiste bronnen. Deze verzadigen namelijk wel, zodat je minder snel weer honger krijgt en minder neigt naar suikerrijke producten.

Mijn naam is Lynda Schutten en ik ben orthomoleculaire voedingscoach. Ik hoop met mijn artikelen mensen te inspireren om gezonder te leven. Volg meer tips en adviezen op www.leefpuurnatuur.nl