,

Zembla: ‘Zoete Verleiders’ Over De Suikerindustrie

suiker

Bijna de helft van de Nederlanders is te zwaar. We bewegen weinig en eten te veel ongezonde voeding. Dikke mensen lopen meer risico op kanker en op hart- en vaatziekten. Diabetes wordt een epidemie. We worden niet alleen dik van vet eten, te veel suiker is ook een belangrijke oorzaak. Eigenlijk weten we dat allemaal wel, maar toch kunnen we de verleiding van het zoet vaak niet weerstaan.

Politiek

Politici en wetenschappers zoeken een oplossing om het tij te keren. Achter de schermen in Den Haag en Brussel woedt daarover een strijd met de grote voedselfabrikanten. Het gaat om grote belangen, want suiker is niet alleen lekker, maar ook een miljardenbusiness.

Wetenschap

Voor het eerst is wetenschappelijk aangetoond dat je dik wordt van de suiker in frisdrank. Prof. M. Katan, emeritus hoogleraar voedingsleer aan de VU, presenteerde vorig jaar samen met prof. J. Seidell, hoogleraar voeding en gezondheid aan de VU, de resultaten uit hun Drinkstudie. In het onderzoek kreeg een groep kinderen anderhalf jaar lang elke dag 1 klein blikje limonade met suiker en de andere groep kinderen 1 blikje zonder suiker. Na anderhalf jaar was de groep die het suikerhoudende drankje kreeg een kilo zwaarder. Dat lijkt logisch, maar het wordt door de industrie nog steeds ontkend. Katan licht toe: “Iedere bedrijfstak die zijn spullen moet verkopen probeert er kanttekeningen bij te zetten als er nieuws komt dat slecht voor ze is. Dat is vanzelfsprekend.”

Kenniscentrum is voorlichtingsafdeling

Hoewel hun onderzoek verscheen in het gerenommeerde vakblad The New England Journal of Medicine, ontkent ook het Kenniscentrum Voeding & Suiker dat suiker een dikmaker is. Deze organisatie, beter bekend onder de naam Suikerstichting, profileert zich als onafhankelijk kenniscentrum, maar is in feite de voorlichtingsafdeling van de Suiker Unie, ontdekt ZEMBLA. De directeur van Suiker Unie zit in het bestuur van de stichting. Consumenten kunnen dat niet weten, want tot vlak voor de uitzending staat nergens op de site vermeld dat de stichting wordt bestuurd én betaald door de Suiker Unie.

Industrie

Suiker is big business. Niet alleen voor suikerfabrikanten, maar ook voor de suikerverwerkende industrie. Ook zij proberen daarom via lobby hun belangen veilig te stellen. In Brussel wist de voedingsindustrie zo in 2010 te voorkomen dat er zogeheten stoplicht-etiketten kwamen, die met een rood label zouden aangeven als er teveel suiker in een product zit. In de Verenigde Staten zijn de lobbypraktijken van de suikerindustrie zelfs “regelrecht ontleend” aan de methodes van de tabaksindustrie. De voedselindustrie weet ons telkens weer te verleiden om suiker te eten. Hoe doen ze dat?

Bekijk de aflevering van Zembla over de zoete verleiding van suiker hier terug.

Bron: vara.nl